
Antallet af lærere, der efteruddanner sig i fag, er dalet markant
Denne artikel er oprindeligt bragt på Folkeskolen.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.
Antallet af lærere, der sætter sig på skolebænken for at få undervisningskompetence i et ekstra fag, er dalet markant, viser nye tal fra professionshøjskolerne. Det skriver Folkeskolen.dk.
Tallene viser, at der er sket et fald på 24 procent i efteruddannelsesaktiviteterne fra 4.183 deltagere i 2017/2018 til 3.192 deltagere i 2018/2019, fremgår det af et notat fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Fagene dansk og natur/teknologi har haft det største fald i lærernes efteruddannelsesaktivitet.
Det markante fald sker til trods for, at den daværende regering og KL i 2014 afsatte en milliard kroner til efteruddannelse i kølvandet på folkeskolereformen og i den forbindelse aftalte en målsætning om, at 95 procent af alle timer i folkeskolen skal varetages af en lærer med linjefag eller tilsvarende kompetence i det pågældende fag.
LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Det kan betale sig at efteruddanne sig - men ikke for alle
Oprindeligt skulle den målsætning allerede have været opfyldt sidste år, men siden er tidsfristen blevet udskudt til 2025.
Læs hele historien på Folkeskolen.dk