image1__1_
Søren Pultz har orlov fra SAS. Håbet om at komme tilbage er blevet mindre, fordi han nu drømmer om at blive ambulancebehandler Foto: Privat

Søren mistede jobbet som steward: Nu har en ny drøm fået luft under vingerne

4. mar 2021, 06:08
For ni måneder siden fik Søren Pultz sammen med over 600 kabineansatte i SAS valget om at tage en fyreseddel eller gå på orlov. Søren valgte det sidste. Da A4 mødte ham første gang, var han i sorg over at miste drømmejobbet. Men nu har en ny drøm fået luft under vingerne.

Det der øjeblik, hvor hjulene slipper jorden, er noget af det, Søren Pultz savner allermest fra jobbet som steward.

Det var den 21. marts 2020, da en SAS-maskine forlod startbanen i Sälen i Sverige med kurs mod København, at han oplevede det senest. Måske endda for sidste gang.  

LÆS OGSÅ: Søren mistede sit drømmejob i SAS: 'Man slipper ikke livet i luften'

- Jeg savner også at gå i et stålrør over Atlanten og se solen stå op. Åh, det savner jeg vanvittigt meget. Vi så jo altid solen, når vi var på arbejde. Og så savner jeg selvfølgelig også alle kollegerne.

Den 41-årige steward valgte i juni sammen med 684 andre kabinepersonale i SAS at tage imod orlov uden løn i to år. Det var omtrent samtidig med, at SAS fyrede 1.593 ansatte som en konsekvens af coronakrisen, der lammede flytrafikken.

Jeg var blevet grå meget hurtigt, og jeg var død meget langsomt, hvis jeg skulle blive ved med at sidde derhjemme og skrive jobansøgninger
Søren Pultz, steward i SAS

- Orloven holder jo bare en dør åben. Alternativet var en fyring. Så kunne jeg ligeså godt tage chancen.

Det betød, at Søren Pultz forlod drømmejobbet for at gå direkte på dagpenge. Det samme gjorde hans kæreste, der også er steward i virksomheden.

- I starten var jeg rastløs, og det gav os også lidt udfordringer derhjemme. Vi var ikke vant til at gå derhjemme i døgnets 24 timer. Jeg nød det lidt de første par måneder, hvor det var forår og sommer, men det blev hurtigt lidt trivielt at flytte blomster i haven for at få tiden til at gå. Jeg begyndte at hungre efter at komme ud og bruge mit hoved og få noget social sparring.

Han har brugte den første tid som ledig på at søge job blandt andet i detailbranchen, inden han lagde en mere målrettet plan.

- Jeg var blevet grå meget hurtigt, og jeg var død meget langsomt, hvis jeg skulle blive ved med at sidde derhjemme og skrive jobansøgninger. Det er slet ikke mig. Jeg skal vide, hvad der skal ske, og der skal være en mening med det.

En drøm i dvale

Det er omtrent syv måneder siden, at A4 Arbejdsliv mødte ham første gang. Dengang forklarede han, at han, siden han var syv år, havde drømt om at blive steward, og han troede faktisk, han skulle være det, indtil han blev pensioneret.

Men nu fortæller han, at der også er en anden drøm, som havde ligget i dvale i de 16 år, han haft arbejde som steward.

- Jeg har taget fat i en gammel barndomsdrøm om at blive ambulancebehandler. Jeg tænkte, at hvis det skulle være, så skal det være nu. Jeg har siden januar deltaget i et grundforløb som ambulancebehandler. Det slutter i marts, fordi jeg ikke har en praktikplads.

I det hele taget har det slet ikke været så forfærdeligt at være ledig, som jeg havde troet.
Søren Pultz, steward i SAS

Det er muligt for Søren Pultz at tage en uddannelse og få dagpenge uden at søge job. Det blev besluttet 1. august 2020 af et bredt flertal i folketingen, at ledige over 30 år skulle have ret til at tage en erhvervsuddannelse på 110 procent dagpenge. Aftalen gælder frem til slutningen af 2021.

Søren Pultz er trods den manglende praktikplads og næsten et år uden at kunne iføre sig sin uniform fuld af entusiasme, når han fortæller om de nye fremtidsplaner.

- Det der med at hjælpe andre, der er kommet til skade eller er i nød, det har altid været meget naturligt for mig. At kunne skabe noget ro og tryghed samtidig med behandlingen, det er noget, jeg kan tage med mig fra mit job som flyvende, forklarer han.

Gjorde benarbejdet

Da chokket over at være blevet ledig først havde lagt sig, gik Søren Pultz målrettet efter den gamle drøm. Til det første møde med jobkonsulenten i jobcentret, troppede han op med en plan for, hvordan han kunne komme nærmere ambulancebehandlerdrømmen ved eksempelvis at tage det store kørekort og nogle kurser.

- Jobkonsulenten sagde første gang, vi mødtes, 'skal vi ikke starte med at snakke om dit CV og finde ud af, hvad vej vi skal gå'. 'Nej, det behøver vi ikke', sagde jeg og hev en mappe frem med alt det, jeg ville. Jeg tror, mit møde med jobcentret har været så positivt, fordi jeg selv havde gjort noget af benarbejdet. Jeg havde undersøgt, hvilke kursus jeg kunne tage, og hvor mange ugers rådighed, jeg havde til at tage dem.

Men jeg har jo fundet ud af, at der er et liv uden for luftfart. Det har været en frygtelig måde at få øjnene op for det på, men det har været sundt for mig at finde ud af.
Søren Pultz, 

- I det hele taget har det slet ikke været så forfærdeligt at være ledig, som jeg havde troet. Men jeg tror også, at det handler om min egen indstilling. Jeg valgte hurtigt at sige, at jeg skal have noget positivt ud af den her situation. 

Undervejs i uddannelsesforløbet er Søren Pultz blevet bekræftet i, at det er ambulancebehandler, han vil bruge sin fremtid på. Samtidig er håbet om at vende tilbage til SAS svundet ind.  

- Jeg var nødt til tidligt i forløbet at tage en beslutning om, at jeg ikke bare ville gå og vente på at blive kaldt tilbage. Så ville jeg ikke komme videre. 

Til spørgsmålet om, om Søren Pultz ville vende tilbage til SAS, hvis virksomheden ringede i dag og tilbød ham det gamle job igen, kommer svaret ikke lige så prompte, som de andre svar ellers er faldet.

- Åh jeg havde håbet, at du ikke havde spurgt. Nej, det tror jeg faktisk ikke. Og det er jo, fordi jeg er i gang med noget andet nu. Hvis de ringede på et tidspunkt, hvor jeg ikke var i gang med den her uddannelse, så ville jeg nok sige ja. Men jeg har jo fundet ud af, at der er et liv uden for luftfart. Det har været en frygtelig måde at få øjnene op for det på, men det har været sundt for mig at finde ud af.

Mens Søren Pultz kæmper for at finde en praktikplads som ambulancebehandler, overvejer han at starte på et kursus, der kan give ham mulighed for at køre sygetransport.

LÆS OGSÅ: Martin blev i lufthavnen: 'Det minder om en spøgelsesby'

- Jeg giver ikke op. Men så igen prik, prik, prik, siger han med et smil, mens han viser de tre prikker med en finger i luften:

- Jeg er også åben over for, hvad der kan ske. Det er jo ikke sådan, at jeg siger, ’jeg skal aldrig tilbage og flyve igen’. Men jeg er afklaret med det, at det nok er et overstået kapital. Jeg har fløjet i 16 år, og det har været 16 fantastiske år.

Serie: Kastrup i knæ

Før coronakrisen var der 22.000 ansatte i 1.000 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn. Flere tusinde har mistet deres job i takt med, at hjælpepakkerne er rindt ud. A4 Arbejdsliv går tæt på nogle af de ansatte og på den kæmpe økonomiske krise, som lufthavnen står i. En krise, der rammer mennesker og deres drømme, familier og lokalsamfund. I en fælles indsats søger politikere, virksomheder, fagforeninger og Tårnby Kommune at få de ansatte til at lande bedst muligt efter en uønsket mental lufttur.  

Andre artikler i samme serie:

SAS fyrer 1.593 ansatte: Cheflønninger tilbage på niveau

80 Falck-ansatte fyret: Nu er der særlig hjælp på vej

Jobcenter åbner i Københavns Lufthavn

Martin er ansat i lufthavnen: I dag får han besked om han er fyret

228 ansatte fyret: "Det er fuldstændig forfærdeligt"

Ole og Pia er hjemsendt fra lufthavnen: Nu får Ole besked, om han er fyret

Jobcenter uden krav og kontrol åbner: - Det kan blive fremtiden

Hummelgaard efter masse-fyringer: 'Vi kunne ikke have gjort mere'

Ole i sorg over fyringer i SAS: 'Min familie er revet midt over'

Søren mistede sit drømmejob i SAS: 'Man slipper ikke livet i luften'

Min far var 34 år i lufthavnen: Nu er hans arbejdsliv forbi

Carsten blev fyret fra lufthavnen: 'Man bliver først klog, når man har mistet'

Frida blev fyret fra Jet-Time: 'Det ramte mig som et granatchok'

Carsten blev genansat i lufthavnen: 'Det er som at komme hjem'